Alt
29 Jul 2023 5:24 PM
 আৰম্ভণি 
নদী সভ্যতাৰ জ্ঞানকোষ। নদীক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই মানৱ সভ্যতাৰ বিকাশ ঘটিছে। মানুহৰ জ্ঞানৰ ভোট গঢ়াৰ ক্ষেত্ৰতো নদীয়ে বহু শতিকাজুৰি নিজৰ দায়িত্ব পালন কৰি আহিছে। অসম এখন নদীমাতৃক দেশ। প্ৰাকৃতিক সৌন্দৰ্যৰে ভৰপূৰ অসমৰ বুকুত থকা বিভিন্ন নৈ-উপ নৈসমূহ অসমৰ সভ্যতা-সংস্কৃতিৰ বাবে বৰ মূল্যৱান। ব্ৰহ্মপুত্ৰ হৈছে অসমৰ মূল্যৱান তথা প্ৰধান নৈ। এই ব্ৰহ্মপুত্ৰৰে দক্ষিণপাৰৰ অন্যতম প্ৰধান উপ নৈ হৈছে-দিচাং।
 
 চমুকৈ দিচাং 
দিচাং নদীখন অৰুণাচল প্ৰদেশৰ টিৰাপ জিলাৰ দক্ষিণ অংশ পাটকাই পৰ্বতৰ ২৬০০ মিটাৰ ওখ বুম শৃংগৰ পৰা টিছা নাম লৈ ভৈয়ামলৈ নামি আহিছে। এই টিছা নৈয়ে টোৱাইজো, দাইদাম, টাউৰকপানী বা টাৰটজু নৈ-উপ নৈ হিচাপে সামৰি লৈছে। তাৰপৰা অসম আৰু অৰুণাচলৰ সীমাৰূপে নিৰ্ধাৰিত লকানজান আৰু অন্য এখন উপনৈ টীয়কক সামৰি ডিব্ৰুগড় জিলাৰ নামৰূপৰ ওচৰত দিল্লিঘাট পাৰ হৈ ভৈয়ামত দিচাং নাম লৈছে। দিচাং নৈৰ আগৰ নাম দিলিহ বা দিল্লি। ভৈয়ামত এই দিচাং নৈখনে টিমন, টাওকাক, চফ্ৰাই, দিৰৈ, ডিমৌ আদিক শাখা হিচাপে লৈ দিচাংমুখৰ অফলাত ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ বুকুত বিলীন হৈ পৰিছে।

ডিব্ৰুগড় জিলাৰ কিছু অংশ চুই অহা দিচাং নৈখনে শিৱসাগৰ জিলাৰ মাজেৰে বৰহাট, সাপেখাতী, লংপতীয়া, ভজো, চফ্ৰাই, লাকুৱা, খালৈযোগোৰা, পাটসাঁকো, বকতা, বেতবাৰী, ৰজাবাৰী, আখৈফুটীয়া, দিচাংমুখ আদি বহুতো ঠাই সামৰি এটা দীঘলীয়া পথ অতিক্ৰম কৰিছে। দিচাং নৈৰ সৰ্বমুঠ দৈঘ্য ২৩০ কিলোমিটাৰ আৰু অৱবাহিকাৰ কালি ৩৯৫০ কিলোমিটাৰ।

প্ৰদূষণঃ বৰ্তমান আধুনিক মানৱ সমাজে সভ্যতাৰ বিকাশৰ লগে লগে উন্নয়ন আৰু বিকাশৰ নামত নদীক নিজে বিচৰামতে আচৰণ কৰাটো বিচাৰিছে। শিৱসাগৰ জিলাৰ অন্তৰ্গত অন্যতম নদী দিচাং বৰ্তমান সময়ত বিভিন্ন কাৰণত প্ৰদূষিত হ'বলৈ ধৰিছে।

দিচাং নদীৰ প্ৰদূষণৰ প্ৰধান কাৰকসমূহ হ'ল-

১) ঔদ্যোগিক কাৰণত হোৱা প্ৰদূষণঃ কল কাৰখানাৰ পৰা নিৰ্গত হোৱা ধাতৱ পদাৰ্থবিলাক বৰষুণৰ পানীয়ে মাটিৰ উপৰিভাগৰ পৰা উটুৱাই নি দিচাঙৰ বুকুত পেলাই দিয়ে। ইয়াৰ ফলত দিচাঙৰ পানী প্ৰদূষিত হৈছে।

২) নগৰীকৰণঃ জনসংখ্যা বৃদ্ধিৰ লগে লগে নগৰীকৰণ বৃদ্ধি হৈ হৈ গৈ আছে। চহৰৰ মানুহৰ দৈনিক সৃষ্টি হোৱা আৱৰ্জনাবোৰ দিচাঙত নিক্ষেপ কৰাৰ ফলত ইয়াৰ পানীবোৰ প্ৰদূষিত হৈ আহিছে।

৩) কৃষি কাৰ্যৰ পৰা হোৱা প্ৰদূষণঃ দিচাং নদীৰ কাষত বসবাস কৰা লোকসকলে শস্যৰ অধিক উত্পাদনৰ আশাত নানা ধৰণৰ মাৰাত্মক কীটনাশক সাৰ ব্যৱহাৰ কৰাৰ ফলত মাটিত ৰৈ যোৱা ৰাসায়নিক দ্ৰব্য বৰষুণৰ পানীয়ে উটুৱাই নি দিচাঙত পেলোৱাৰ কাৰণে ইয়াৰ পানী প্ৰদূষিত হৈছে।

 

 সংৰক্ষণ 
মানুহ আৰু নদীৰ মাজত বিজ্ঞানসন্মত আঁচনিৰ অভাৱতে জনজীৱন বিপন্ন। বৰ্তমান সময়ত দিচাং নৈখনে বিভিন্ন সমস্যাৰে জৰ্জৰিত হৈ আছে। দিচাং নৈ সংৰক্ষণত মনোনিবেশ কৰাতো অতিকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ বিষয় হৈ পৰিছে। আমি দিচাং নৈখনৰ সংৰক্ষণ কৰিবলৈ যাওঁতে প্ৰথমতে ইয়াৰ প্ৰদূষণ নিয়ন্ত্ৰণ কৰিব লাগিব। এইক্ষেত্ৰত আমি তলত উল্লেখ কৰাধৰণে আগবাঢ়িব লাগিব-
ক) উদ্যোগ, নলা-নৰ্দমা আদিৰ পানীৰ লগত অহা বৰ্জিত দ্ৰব্যসমূহ পৃথকীকৰণ প্ৰক্ৰিয়াৰে পৃথক কৰা প্ৰয়োজন। ইয়াৰ পাছত পানীত দ্ৰবীভূত হৈ থকা বিষাক্ত পদাৰ্থ আৰু অণুজীৱবোৰ পৰিশোধন প্ৰক্ৰিয়াৰে পৃথক কৰিহে নদীত নিষ্কাষিত কৰিব লাগে।

খ) কীটনাশক দ্ৰব্যৰ ব্যৱহাৰৰ পৰিৱৰ্তে কীটৰ জৈৱিক নিয়ন্ত্ৰণৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰিব লাগে।

গ) বৰ্জিত মলমূত্ৰ নাইবা আন আন পদাৰ্থসমূহ নদীত নেপেলাই গোবৰ গেছ প্ৰকল্প স্থাপন কৰি পুনৰাৱৰ্তন কৰা প্ৰয়োজন।

ঘ) কল-কাৰখানাসমূহ নৈৰ পৰা আঁতৰত ৰখাটো প্ৰয়োজন।

ওপৰত উল্লেখিত ব্যৱস্থাসমূহৰ লগতে আমি অন্য আঁচনিৰো সহায় ল'ব লাগিব। যেনে;-

১) নদীৰ বুকু আৰু পাৰত জমা হোৱা আৱৰ্জনা নিষ্কাষণৰ বাবে আঁচনি।

২) নদীৰ বুকু খান্দি নদীখনৰ প্ৰবাহী ক্ষমতা বৃদ্ধিৰ আঁচনি।

৩) জনসচেতনতা বৃদ্ধি কৰাৰ বাবে আঁচনি।

৪) নদীৰ দুয়োপাৰে গছ-গছনি ৰোপন কৰি সৌন্দৰ্ষ বৰ্ধনৰ লগতে পাৰিপাৰ্শ্বিকতা বজাই ৰখাৰ আঁচনি।

৬) প্লাষ্টিককে আদি কৰি বিভিন্ন পৌৰ আৱৰ্জনা যাতে নৈৰ বুকুলৈ প্ৰক্ষেপ কৰিব নোৱাৰে, তাৰ ব্যৱস্থা কৰা ।

দিচাং নদীখনৰ সংৰক্ষণৰ কাৰণে জনসাধাৰণ, চৰকাৰী বিভাগ তথা বেচৰকাৰী প্ৰতিষ্ঠান(NGO)সকলোৱে একেলগে কৰ্মপন্থা হাতত ল'ব লাগিব। দিচাং নৈৰ সংৰক্ষণৰ ক্ষেত্ৰত ইয়াৰ দুয়োটা পাৰৰ উন্নতিকৰণো অতিকৈ আৱশ্যক।

আমি মুঠৰ ওপৰত এটা কথা মনত ৰখা উচিত যে প্ৰকৃতিৰ নিয়মক বাধা দিলে তাৰ কু-ফল ভোগ কৰিবই লাগিব। দিচাং নদীয়ে শিৱসাগৰ জিলাৰ সমাজ-সংস্কৃতি তথা অৰ্থনীতিত সুদূৰপ্ৰসাৰী প্ৰভাৱ বিস্তাৰ কৰি আহিছে। সেয়েহে দিচাং নদীৰ সংৰক্ষণ কৰাতো আমাৰ সকলোৰে দায়িত্ব আৰু কৰ্তব্য।

 

 মোৰ অভিজ্ঞতা 
জন্মলগ্নৰে পৰাই দিচাং আৰু মোৰ সম্পৰ্ক অতি মনোৰম। আমি অসমৰ ভূমিপুত্ৰ দ্বিতীয় বৃহত্ জনগোষ্ঠী মিচিং জনজাতিৰ লোক আৰু দিচাঙৰ পাৰতে আমাৰ বসতি। দিচাঙৰ বুকুতে খেলি, সাঁতুৰি-নাদুৰী, নাও চলাই ডাঙৰ হৈছো। স্কুল বন্ধৰ দিনা সকলো লগ-সমনীয়াই খেলি গৰমত তিতি যোৱা দেহাৰে নৈত জাঁপ দিয়া, পানীত বুৰ মৰা, সাঁতোৰা আদি খেল খেলা, খৰালিত দিচাঙৰ বালিচৰতে সকলোৱে মিলি বালিঘৰ সজা আদিবোৰে দিচাং আৰু মোৰ সম্পৰ্কৰ ধাৰা বহন কৰিব। দিচাং নৈখনে আমাৰ ভাষা-সংস্কৃতি, জীৱন-ধাৰণৰ প্ৰক্ৰিয়া, সাহিত্য আদিৰ লগত প্ৰত্যক্ষভাৱে জড়িত। দিচাং আমাৰ প্ৰাণ আৰু ই মোৰ আইৰ সমতুল্য। যিসময়ত আমাৰ গাঁৱত পানীযোগান আঁচনি তথা দমকলৰ ব্যৱস্থা নাছিল, তেতিয়া আমি দিচাঙৰ পানী খায়েই জীৱন নিৰ্বাহ কৰিছিলো। সেয়েহে দিচাং আৰু মোৰ সম্পৰ্ক এৰাব নোৱাৰা। দিচাং নৈখনে ইয়াৰ দুয়োপাৰক মনোমহা প্ৰাকৃতিক সৌন্দৰ্য প্ৰদান কৰিছে। দিচাঙে বাৰিষাকালত যিদৰে গৰাখহনীয়া, মথাউৰী ছিগা আদি সমস্যাৰ সৃষ্টি কৰে; ঠিক তেনেদৰে খেতিৰ বাবে পানীৰো যোগান ধৰে। লগতে নদীৰ পানীয়ে মাছ-কাছ কঢ়িয়াই আনি গাঁৱৰ পুখুৰী-বিলবোৰ নদন-বদন কৰি তোলে। খৰালিত দিচাং নদীৰ পানী শুকাই যোৱাৰ পাছত ইয়াৰ দুয়োপাৰৰ সাৰুৱা পলসুৱা মাটিত বিভিন্নধৰণৰ শাক-পাচলিৰ খেতি কৰি গাঁৱৰ বহু দৰিদ্ৰ পৰিয়ালে জীৱিকা নিৰ্বাহ কৰি আহিছে। নৈপৰীয়া লোকক বানে উটুৱাই নিয়ে, সমস্যাৰ সৃষ্টি কৰে, গৃহহীন কৰে। তথাপিও দিচাঙৰ প্ৰতি মোৰ তথা আমাৰ আছে অকৃত্ৰিম স্নেহ, মৰম আৰু শ্ৰদ্ধা। দিচাঙৰ সৈতে লাভ কৰা অভিজ্ঞতাই অনাগত দিনত মোক প্ৰত্যক্ষভাৱে সহায় কৰিব।

 

 সামৰণি 
নদী হৈছে সংস্কৃতিৰ বাহক। নদীয়েই আমাক প্ৰদান কৰে উৰ্বৰ মাটি, সু-পৰিৱেশ। নদীক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই গঠন হয় নৈপৰীয়া বনাঞ্চল। নল, ইকৰা, খাগৰি, কহুৱাৰে সমৃদ্ধ এই বনাঞ্চলে আমাৰ সুন্দৰ পৰিৱেশক সোণত সুৱগা চৰা কৰি তোলে।

দিচাং নৈখনে অৰুণাচল প্ৰদেশৰ পাটকাই পৰ্বতৰ বুম শৃংগৰ পৰা ভৈয়ামৰ মাজেৰে বৈ আহি আমাৰ পৰিৱেশতন্ত্ৰত গুৰুত্বপূৰ্ণ ভূমিকা পালন কৰিছে। দিচাং নৈখনে পাহাৰীয়া লোকৰ ভাষা গাঁথাক সমতলৰ নৈপৰীয়ালোকৰ সংস্কৃতিৰ লগত বিলীন কৰাই এক সমন্বয়ৰ ধাৰা বহন কৰিছে। কিন্তু মানুহৰ লোভ-মোহৰ পৰিণতিত আজি দিচাং সংকটত পৰিছে। দিচাং নৈৰ পাৰত বে-আইনীভাৱে বালি আৰু মাটি খনন, আৱৰ্জনা পেলোৱা, নৈৰ পাৰত শৱদাহ কৰা, মৰা জীৱ-জন্তু নৈত পেলাই দিয়া, বিষাক্ত দ্ৰব্য দি ইয়াৰ মাছ নিধন কৰা আদি কাৰণত দিচাং সকটত পৰিছে। দিচাং নৈখনিৰ সুৰক্ষা তথা সংৰক্ষণ কৰাৰ ক্ষেত্ৰত শিৱসাগৰ জিলা প্ৰশাসনৰ লগতে অসম চৰকাৰে পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰাটো অতিকৈ প্ৰয়োজনীয় হৈ পৰিছে। দিচাং নদীৰ সংৰক্ষণ ব্যৱস্থা সঠিক লব লাগে। দিচাং প্ৰথমতে প্ৰাকৃতিক সম্পদ, দ্বিতীয়তে দিচাঙৰ লগত আমাৰ কৃষিকৰ্মৰ লগতে সামাজিক তথা পাৰিবাৰিক জীৱন, আশা-অনুভূতি আদি এৰাব নোৱাৰাকৈ জড়িত হৈ আছে। সকলোৱে দিচাঙৰ সংৰক্ষণৰ বাবে হাত আগবঢ়োৱাটো প্ৰয়োজনীয়। ই আমাৰ দায়িত্ব তথা কৰ্তব্য।

 

♦এই ৰচনাৰ লেখক প্ৰদীপ টায়ে। প্ৰদীপ টায়ে মৰাণ মহাবিদ্যালয়ৰ ছাত্ৰ। এই ৰচনা 'নৰ্থ ইষ্ট ৱাটাৰ টক্'ৰ হৈ ২০২১ চনত প্ৰাৰ্থনা আৰন্ধৰাই আয়োজন কৰা ৰচনা প্ৰতিযোগিতাৰ পৰা সংগৃহীত।

(মূল ৰচনাটি কিছু সম্পাদন কৰি প্ৰকাশ কৰা হৈছে। মূল ৰচনাৰ পিডিএফ কপি তলত সংলগ্ন কৰা হৈছে।)
দিচাং নদী সম্পৰ্কীয় অন্যান্য ৰচনা পঢ়িবলৈ ইয়াত ক্লিক কৰক
Download this story: PDF icon ARTICLE 15.pdf